Världens coolaste big band.. Swing, Sväng, dans, dissonanta klanger, vilda rytmer, blåa jämrande melodier. ...varieté, under ledning av "Sveriges Swing drottning" Gunhild Carling!

tisdag 3 januari 2012

Mina Damer och Herrar, kära publik!

Det har blivit dags att presentera den nionde upplagan av Jazzvarieté med Carling Big Band och Harlem hot shots samt undertecknad som solist/presentatör. Föreställningen (och även orkestern) hade sin premiär en gång i urtiden å Lunds Stadsteater. Min dåvarande medhjälpare Stefan Nilsson hade av en händelse ramlat på ett par arbetare från Cirkus Cirkör och i klassisk "jävlar anamma-känsla" föreslog han nu att vi skulle slå på stort:
"Hyr Lunds Stadsteater och gör en stor föreställning!"

Sagt och gjort. Ett stort antal musiker, en danstrupp, min musik- och varietékunniga familj samt övriga vänner ringdes ihop. Vi komponerade och arrangerade upp ny musik, affisch beställdes av stadens förnämligaste affischtecknare  (Johan Bergstrand) och spikades upp på stan...... Liten varieté med stor orkester.
Sydsvenskan skrev en trevlig förhandsartikel, Max och Ulf  vässade sina varietétrick, biljetterna började gå åt. Vi repade dag och natt hemma i lägenheten på Möllevången och den 21 november 2003 var det premiär. ( Jag minns att jag vaknade på morgonen o tänkte: Nu går jag till min egen avrättning, men å andra sidan börjar ett nytt liv på måndag) Klockan 19.00 satt alla artister på plats på scenen för att braka igång med ouvertyren. Då kom plötsligt teaterdirektören Erland med meddelandet: Dröj tio minuter! Det är trängsel i biljettkassan! Föreställningen är slutsåld!

Tiden rusar som bekant.

2011 har Carling Big Band varit ute och turnérat över allt känns det som. Det är i stort sett samma trupp idag som för nio år sedan, men Max dotter Nanna har tillkommit som stödsaxofonist, samt Mattias Canonball Karlsson och basisten Mattias Uneback.
Varietén är laddad med klassisk swing,  Charleston, magi, akrobatik,  jonglering, lindy hop och jag kommer nog att lira både säckpipa, trumpet, steppa och dra några heta riff i trombonen.
Hjärtligt välkomna!
Kramar fr
Gunhild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar